..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Sunday, February 9, 2014

KESABARAN ADA BATASNYA

Kesabaran ada Batasnya...Benarkah..???
-------------------------------------------------
oleh : M. Quraish Shihab 

"Kesabaran ada Batasnya" adalah ungkapan yang benar, meskipun tidak sepenuhnya demikian. Jika dikaitkan dengan hakikat manusia sebagai makhluk ungkapan ini benar. Namun, semakin bertakwa seseorang, akan semakin besar dan semakin panjang pula kesabarannya sehingga yang bersangkutan dapat mencapai satu tingkat kesabaran yang tidak terbatas.

Seperti kisah Nabi Ayyub as. yang ditimpa berbagai macam cobaan dalam hal harta, keluarga, dan cobaan dari dirinya sendiri. Akan tetapi, semua itu beliau terima dengan lapang dada, dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah, sambil berkata bahwa cobaan itu adalah ulah dan gangguan setan (Q.S Shad : 41)

Sebaliknya, orang yang kurang atau tidak bertakwa kepada Allah akan hilang kesabarannya bila ditimpa sedikit bencana, jangankan kesabaran yang terbatas, sedikit kesabaran pung mungkin tidak dimilikinya.

Kesabaran dapat ditumbuhkan hingga bisa mencapai suatu batas yang mendekati "tidak terbatas". Antara lain dengan menyadari bahwa ujian yang sedang dialami dapat terjadi dalam bentuk yang lebih besar lagi.

Jika ini disadari, ketika itu akan muncul dari dalam lubuk hati rasa syukur atas nikmat-nikmat lain yang selama ini telah diperoleh, hingga saat itu juga kesabaran bagaikan tidak perlu di perankan lagi.

Wallahu a'lam.


LASKAR NABAWI

No comments: