..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Wednesday, February 19, 2014

JAGALAH NIKMAT ALLAH

Diambil daripada page : Al Habib Zein bin Sumaith

di ceritakan :

ketika Al-imam As-syeikh Ahmad Ar-ramli wafat, berdirilah anak nya yaitu Muhammad Ar-ramli, dan berkata di hadapan Manusia.
" Saksikanlah bahwa Ayahku ini wafat sungguh beliau tidak pernah menyakiti orang-orang muslim baik itu dengan lisan maupun dengan tangan nya.

berkata Ahlul ilmi :
beliau di mulyakan di karenakan kebajikan pekerti yang baik dan keutamaan, sehingga beliau meninggalkan dunia dalam keadaan tidak pernah menyakiti seorangpun. hal inilah hakikat Iman dan hakikat perangai seorang tokoh yang di mulyakan. Oleh itu jagalah anggota tubuh mu dari menyekiti seseorang , jagalah tangan mu jangan sampai menyakiti atau memukul seorang muslim.
jagalah kaki mu jangan sampai berjalan menuju kepada perkara haram, atau menyakiti seseorang.
jagalah matamu dari melihat perkara yang di haramkan Allah.
jagalah Lidah mu dari mencaci , mengumpat, dan menyakiti seorang muslim.
Jagalah telingamu dari mendengarkan Musik dan perkataan yang keji.


Jagalah seluruh anggota Tubuh mu dari segala perbuatan maksiat yang membuat Allah Murka, atau perbuatan yang Allah larang. barangsiapa yang menjaga anggota tubuh nya dari perbuatan dosa maka Allah menjaganya dari perubahan dan kesakitan.

sesungguhnya anggota-anggota tubuh ini akan berbicara di hari kiamat, dan bersakti di hadapan Allah, dengan perbuatan baik atau perbuatan buruk yang ia ketahui di dunia, Allah maha kuasa untuk membuat nya ia berbicara sebagaimana lidah berbicara.

Allah berfirman :

يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

pada hari (ketika) lidah, tangan, dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.

Firman Allah :

قال الله تعالى: ﴿ وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلَا أَبْصَارُكُمْ وَلَا جُلُودُكُمْ وَلَكِن ظَنَنتُمْ أَنَّ اللَّهَ لَا يَعْلَمُ كَثِيرًا مِّمَّا تَعْمَلُونَ وَذَلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنتُم بِرَبِّكُمْ أَرْدَاكُمْ فَأَصْبَحْتُم مِّنْ الْخَاسِرِينَ ﴾

“Dan mereka berkata kepada kulit mereka: "Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?" Kulit mereka menjawab: "Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata, dan Dia-lah yang menciptakan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nyalah kamu dikembalikan.

betapa banyak wahai saudaraku anggota tubuh kita bermaksiat kepada Allah, semuga Allah menerima Taubat kita.


No comments: