..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Sunday, June 29, 2014

MINTA DIGIGIT ULAR

“Jika ada orang yang bergembira karena mendapat dunia, dia betul-betul orang yang dungu. Lebih dungu lagi orang yang sedih ketika kehilangan dunia. Dia itu ibarat orang yang didatangi ular yang berbisa yang siap menggigitnya. Lalu, tiba-tiba ular tersebut lari dan pergi, sebab Allah menyelamatkan dari ular tersebut. Tetapi, dia justru sedih, karena ular itu tak menggigitnya.

Di antara tanda kelalaian dan pendeknya akal yaitu ketika engkau merasa risau dengan sesuatu yang belum pasti, serta khawatir jatuh miskin sebelum kemiskinan itu tiba.

Sementara itu, di sisi lain, engkau tidak pernah merasa risau dengan sesuatu yang pasti terjadi, yakni kematian. Engkau bertanya-tanya, “Bagaimana kondisi harga besok?” Bagaimana keadaan sampai akhir bulan depan?” Bagaimana kita mencari penghasilan setahun ini?” Padahal kasih sayang dan karunia Allah bisa datang dari arah yang tak terduga dan tak engkau ketahui sebelumnya.”


--Ibnu Atha’illah dalam Bahjat An-Nufus


No comments: