..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Monday, June 30, 2014

KEBAIKAN MENGIKUTI NABI SAW

Bila ingin mendapatkan seluruh kebaikan, berdoalah, "Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar bisa mengikuti Rasul-Mu, baik dalam ucapan maupun tindakan."

Siapa yang memimpikan hal itu, hendaklah ia tidak menzalimi hamba-hamba Allah, baik berkaitan dengan kehormatan maupun nasab mereka. Dengan demikian, ia dapat bergegas menuju Allah. Jika tidak mengikuti jalan itu, ia akan terhalang seperti orang yang dililit banyak utang dan terus dikejar orang yang menagihnya.

Bayangkan jika kau diperlakukan khusus oleh raja dan berada di dekatnya, tetapi kemudian seseorang datang menagih utang kepadamu-meski jumlahnya sedikit-di hadapan raja. Tentu kedatangannya itu akan membuatmu terpojok dan merasa malu meski utangmu tidak seberapa.

Lalu bagaimana jika pada hari kiamat nanti kau datang sementara ratusan ribu orang menuntutmu lantaran kau mengambil hak-hak mereka? Bisa jadi ada orang yang mengejarmu karena uang mereka kau ambil, kehormatannya kau rusak, dan lain-lain. Bagaimana kira-kira keadaanmu?!

--Ibnu Atha'illah dalam Taj Al-'Arus


No comments: