..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Sunday, June 29, 2014

DOA DAN ULURAN TANGAN SANG SUFI

Imam Al-Hasan Al-Bashri menuturkan, “Suatu ketika aku melihat seorang kakek yang beragama Majusi. Tangannya melambai-lambai, meminta tolong. Aku pun segera menghampirinya, ‘Apa engkau baik-baik saja?’ Sambil kulurkan tanganku.

‘Aku merasakan sakit yang sangat. Mungkin, aku tidak kuat lagi. Perjalanan masih jauh, sedang aku tak punya bekal lagi. Tapi, di kuburan sepi dan aku pasti tak punya teman di sana.’

‘Kenapa tidak kau raih tanganku?’

‘Wahai Syeikh! Kamu tidak punya urusan, karena kunci ada di tangan Zat Yang Maha Pembuka dan akal ada di sini,’ sambil menunjuk pada dadanya. Lalu, dia pingsan.

‘Maka aku berdoa, ‘Ya Allah, jika memang kebahagiaan tertulis dalam takdir-Mu. Wujudkanlah itu sekarang juga.’

Setelah aku selesai berdoa, tiba-tiba lelaki itu membuka matanya dan berkata, 
‘Wahai Syeikh! Sesungguhnya Zat Yang Maha Pembuka telah mengirimkan kunci-Nya. Ulurkan tanganmu dan aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.’ Lalu, kakek itu meninggal seketika.’” 

--Ibnu Al-Jauzi, Al-Mawa’izh wa Al-Majalis

Mahu saja aku bersama ‘dia’ di dalam kepayahan yang dia hadapi.. Namun, aku tidak mampu untuk turut sama-sama berjuang bersamanya. Namun, satu perkara yang ‘dia’ mungkin tidak tahu tentang usaha aku untuknya.. aku tidak pernah lupa untuk meminta kepada Allah supaya memudahkan urusannya, membuka kepadanya jalan keluar seluas-luasnya, dan berharap kepada Allah supaya orang-orang sekeliling memahami kehendak hati dan jiwanya.. Aku juga tidak tenteram dengan kepayahan yang dirasakan itu… Allahu.. Keadaan ku jua perit seperti hatinya.. kerana aku melihat dari kejauhan tetapi aku menyelami jua keperitannya itu.. Semoga saja kau tahu wahai insan kesayangan Tuhan!

No comments: