..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Thursday, June 30, 2011

Belajarlah bersungguh-sungguh (Versi Kelate)


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakathu.

Adik-adik & sahabat-sahabat.

Apo khabar semuo? Sayo harap sihat sejatero dan semugo berado dale hidayah Allah sokmo-sokmo, InsyaAllah walhamdulillah. Berapo kali kito ucap syukor pado Tuhan yang menciptokan kito untuk haghi ni sajo, sayo tahu mesti banyok doh, sebab semuo ore hok baco tulise nih oghe juruh-juruh dan oghe baik-baik belako. Tidok dinafikan pun, Alhamdulillah kito masih mampu mengucap kato-kato denga lidoh hok Tuhe wi. Buke sene nok kecek kalu tak dok lidah, bohke tok leh kecek lasung. Dan haghi jugo kito bulih tengok gapo hok kito nok tengok, tok kiro bendo baik atau bendo buruk, ikut hati dan jiwo kitolah sebab semuo apo-apo hok kito buat atah diri kito, oghe lain tok ake pakso dan tok ake larang, so, kito keno jagolah puyuk nasik kito (diri sendiri) berdasarkan gapo hok kito nok, gapo dio hok kito nok bentuk, kito nok bentuk diri kito jadi bulat, bentuklah, jadi panje, bentuklah, semuo pado diri kito sediri. Tapi pembentuke hok kito nok tuh berdasarkan pado mak ayah atau penjao yang mendidik meso kecik. Atau tarbiah hok mereko dapat dan sebagainyo. Banyok perkaro kalu nok sebut seremo, namun itulah hakikat kehidupe yang semeta, sementaro jah. Kerano Nabi SAW ado menyebut, manusio yang cerdik nih, oghe hok ingat ko mati sokmo. Tapi bukelah suruh ingat ko mati, sehinggo tidak melakuke sebare kijo atau usaho untuk memajuke diri kito, tok bulih gitu, kita keno ada maso untuk dunia (bekale dunio) dan ada maso untuk Akhirat (bekale dale kubur dan Akhirat) sebab apo, kito nok menuju Akhirat ini, keno melalui dunio, lalu dale dunio, jangelah lalu sajo, Allah suruh kamu lalu dan berjale di atah bumi, dan kutiplah segalo bekale hok ado untuk sapa di sano (akhirat) jadi Tuhe (Tuhan) ajar sepayo setiap amale disertai denga niat, so, kito niat semolek-molekny0 kerano Allah, kemudie ‘do the best’ sebaik-baik untuk diri kito beserto untuk Isle (Islam).

Adik-adik dan sahabat-sahabat

Hidup ni semeta jah, esok luso tok tahu lagi lagu mano, wat amal banyok-banyok, sebelum mengamal, cari Illmu dulu, kerana ‘amalan tanpo ilmu adolah sio-sio. Perkaro ni ada dalam syair. Begitu jugo kalu ilmu banyok tapi tok wat amal, ibarat pokok ado tapi tak dok buah, sia-sia jugok. Sebab apo kito keno cari Ilmu, banyok sebabnyo, Allah Taal tidok memerintohkan hambo Dia hanyo unutk perkaro sio-sio. Kerano perkatae pertamo hok Allah SWT sabot kepado Baginda Nabi Muhammad SAW adolah suruh ‘Baco’ atau ‘Bacolah’. Besar perintoh ini. Buke perkaro sajo-sajo. Betapo banyok dan besarnyo pengaruh ‘Baco’ dale kehidupan manusia. Tapi hok sayo here, Allah SWT menurunkan perintoh kepado hambo DIA hambo yang berime (beriman) kepado DIA, tetapi, Hambo DIA hok kufur yang bersungguh-sungguh membaco tok kiro maso, tempat dan musim. Apakah kito tidok mendengar gapo hok Allah suruh dan kito wat tok tahu jah perintoh Allah supayo ‘membaco’. Kalu kito malah baco sekalipon, kito try baco sikit dulu, jange baco ilmu yang susoh-susoh dulu untuk mulo-mulo, awal-awal, tapi baco apo yang kito minat dulu kemudie perlahe-lahe kito terap dale diri cinta pado ilmu dan buku. Tapi hok paling penting, baco al Quran. Bacolah al Quran. Bacolah al Quran. Segala Ilmu mari dari Allah. Allah yang menghamparke ilmu-ilmu DIA supayo manusio kaji, manusio kenal gapo dio hok ado dale dunio dan gapo dio hok ado dale kehidupe manusio, sapo pencipto, sapo hok patut kito jauhi, sapo dan gapo hok penting atah dunio nih, supayo manusio beroleh kebaike selamo-lamonyo. Tetapi manusio buto, pekok dan bisu, tak mengapolah yang lain-lain manusio. Itu semuo aturan Allah. kito berpege pado al Quran sudoh cukup menjadike kita hamba Allah hok Taat. Berpege tu taat serta patuh suruhan dan larange Dia. Kito pakat-pakat pese memese gapo hok Tuhan suruh. Dale Quran Allah menyuruh kito pese memese. Saperti dale suruh al-‘ashr.

1. Demi Masa! 2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian 3. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar. (al-‘Ashr: 1-3)

Kito jago maso, jange banyok berbual-bual kosong. Berbual bulih sangat, tapi biar banyok hok molek dan kearoh kebaike bersama serto tidok bual atau bersembe bendo lagha. Kerano maso kito sangat berhargo, tok leh beli, tak dok duit yang bulih mengembalikan maso kito hok telah lalu, sapo-sapo pun tok leh buat maso lalu kembali pado hari ini. So, kito sangat jelas kepentinge maso, maso hok ado kito cari ilmu, carilah Ilmu. Ia sangat penting. Jadilah kito seperti seoghe yang begitu cintake Ilmu. Pese (pesan) Imam Syafi’e, “kamu carilah ilmu seperti mano kamu menikmati makene yang lazat di kalo kamu lapar”. Namun kalu kito tidok mencapai tahap tu, kito seqodar tuntut ilmu sajo pun memadai, Cuma Imam Syafi’e member kito galakan dan memberi semangat kepado kito, nok bagitahu betapo pentingnyo ilmu sehinggakan begitu sekali keadaan jiwa kamu apabilo terkenagkan ilmu. Dan nok bagitahu jugok ilmu ini adalah penting seperti makene, untuk kito meneruskan hari-hari kito dengan bekale, bekalan kito Nasi dan air, begitu jugo ilmu. Ilmu bekale(bekalan) kito. Hok bezonyo nasi dan air akan habeh, tapi ilmu tak ake habeh, semakin banyok kito guna semakin dio bercamboh dan berkembe (koho banyok kito wak tubik koho banyok kito dapat).

Apo-apo pun segalonyo date dari Allah, Allah hok besar sekali (Paling besar) Allah yang atur segalo perancange, Allah yang menjago, Allah yang memberi dan Allah lah yang mengambiknyo. Kito tidok ado apo-apo, semua kito pinje dan pinje, kalu Allah kato “kun Fayakum” kito jadi seperti hok Allah nok. Dekat dengan Allah kito bulih hok comei, jauh dengan Allah kito bulih hok tidok comei, dan begitulah sebaliknya. Ia terbalik-balik mengikut kehendak Allah dan segalonyo ado hikmah dan pengajare pado semuo. Mudoh-mudohe kito semuo beroleh perunjuk. Selamonyo, daiman Abadan abadaa. Amin.

P/s : Tulisan ini hanyalah berversi ‘loghat kelate’ walaupun tidak sempurna atau tidak tepat, saya hanyalah sekadar pada apa yang ada. Moga beroleh Rahmat dan petunjukNya. Slam Ukhuwwah.

No comments: