..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Monday, June 13, 2011

Aku Musafir

Wahai sahabat !

Mengertilah.. Itu pintaku

Aku mencintai apa yang dicintai Imam as Syafie

Aku mencintai apa yang dicintai Imam Al Ghazzali

Aku mencintai mereka kerana apa yang mereka cintai

Hati ku merasa kelam terhadap ketiadaan apa yang ingin ku miliki

apa yang ku idamkan bersamanya

Aku sunyi tanpa teman setia

AKu perlukan pendamping bersama

bagi menemani saat aku melangkah

Kerana

Aku seorang musafir!

Yang ditakrifertikan dalam ilmu fiqh iaitu orang yang melakukan perjalanan untuk tujuan selain maksiat

Walaupun hidup ku kekurangan dampingan teman-teman

Kekurangan hilai tawa kegembiraan

Berseorangan sentiasa dalam perjalanan

Namun hakikatnya aku telah dapat melebihi apa yang mereka telah pun mereka perolehi

Aku tidak gentar keseorangan berada di perjalanan

Aku ada Penjaga yang Setia

Penjaga yang terbaik dariNya

Tanpa rasa ragu

Tidak dapat ku nukilkan di sini,

Di atas coretan kertas dan pena

Melainkan tercoretnya kata ini hanya di atas hamparan cinta di hati

dengan pena kesyahduan di jiwa

Kerana di sana ternukil jelas dan tergambar hebat akan kemilikan sebenar pemilik cinta Agung

Tanpa perlu diterjemahkan ke dalam bahasa pena

Tidak dapat dinukilkan dalam bentuk tulisan

Hanya mampu mengungkap ia di atas permukaan lubuk cinta yang penuh rahsia

Kerana ianya bukan untuk dinukilkan

Bukan untuk dicoretkan sebagai warkah dan coretan rahsia seorang manusia

Akan makna sebuah cinta yang mengasyikkan dan sebagai sebuah kebahagiaan yang berpanjangan bersama sahabat setia ku

Al Quran, buku dan cinta!

Mereka ada bersama ku setiap detik dan waktu

Menjadikan aku sentiasa menjadi orang yang belajar

Belajar tentang sesuatu

Al Quran, ia sumber

Buku, ia berharga

Cinta, ia bermakna

Cinta hakiki dariNya

Ia senantiasa dalam hati ku

Resah jika berjauhan

Rindu menyelubungi diri

Ia bijaksana

Ia mampu memberi apa yang aku inginkan

Ia memenuhi kata cinta ku

Ia menyambut kata sayang ku

Ia menerima ucapan rindu ku

Sungguh!

Ia memahami perasaan ku

Ia memberi ku kebaikan

Aku hanya membacanya

Aku hanya menelitinya

Aku hanya memahaminya

Aku hanya memerhatinya

Dengan izin-Nya

Mereka memberi ku sesuatu yang berharga

Sungguh hebat kuasa Pencipta

Segalanya adalah dariNya

Pemilik cinta & bahagia

Aku tidak pernah sunyi

Apatah lagi bosan, apa itu sunyi dan apa itu bosan

Itu diibaratkan betapa hidup tidak akan pernah sunyi dengan Mereka

Bahkan aku kekurangan masa untuk mengenali erti kata bosan dan sunyi

Kerana aku ditemani sahabat karib ku

Jangan cemburu dengan kelebihan teman ku

Jangan bersedih dengan kepunyaan ku

Kerana kamu juga memiliki teman ku itu

Seperti kemilikan ku

Kamu seperti ku

Selongkarlah ia

Singkapkan rahsia di dalamnya

Dengan Ilmu!

Engkau mampu

Semampu ku yang lemah

Dengan izin-Nya

Aku ingin selalu bersamanya

Panjangkanlah masa ku bersamanya

Jangan Engkau singkatkan waktu ku bersamanya

Dia menghijabkan aku dengan maksiat kemungkaran Allah

Ia mendekatkan Aku dengan Pencipta Ku

Aku ingin berada di situ

Di mana adanya aku turut berada

Suatu temapt yang disediakan bagi orang yang berkasihan

Orang yang berasa aman dan kesyahduan bersama kecintaan

Aku perlukan petunjuk dariNya

Menghala langkah menuju destinasi sasaran

Ke arah jalan yang berkilauan cahayanya

Aku Inginkan akal yang sihat

Supaya mampu ku menimbang setiap hikmah

Disekeliling ku

Bertafakkur dengan setiap pergerakan manusia

Meneliti setiap apa yang dipersembahkan insan

Kerana semuanya dari Allah pemilik kekuasaan yang Agong menciptakan aku tanpa rasa beban dan lemah

Dari setitis mani milik kedua orang yang aku cintai dan sayangi

Merekalah tunjang cinta

Yang diciptakan Pencipta akar tunjangnya pepohon cinta

Yang mereka tanam dan semai

Lalu aku tercipta menjadi bunga

Bunga yang akan layu apabila tiba saatnya tiba

Dan gugur ia jatuh ke bumi

Menamatkan dan menghentikan langkah ku di muka bumi Allah ini

Sebagai MUSAFIR!

- Aku Musafir ilmu dan Cinta

p/s: Sekadar menjadi hiburan semoga ada nilai d cc Allah Taala


P

No comments: