..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Tuesday, January 26, 2010

..::: MasA itu kEhiDupaN :::..

Assalamu'alaikum...

Sahabatku..dalam kehidupan ini telah banyak mengajar kita erti kesabaran, dengan kesabaran terbitnya kemenangan, dengan kemenangan terbitnya kejayaan, dengam kejayaan terbitnya keunggulan dalam kehidupan kita sebagai seorang hamba Allah yang kerdil dihadapan-Nya. Pada hari-hari yang telah berlalu, telah banyak kita lakukan sesuatu di dalam kawalan kita mahupun di luar jangkaan kita, kerana kita manusia kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan, meskipun begitu, kesilapan yang kita lakukan haruslah kita tebus semula dengan pembetulan dan lakukanlah yang lebih baik dari itu..Moga-moga kita mendapata petunjuk. Asalkan manusia segera bertaubat akan kesalahan dan dosa yang dilakukan dengan IKHLAS, maka Allah akan mengampunkan kita, selagi kita masih bernyawa kerana sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih dan Penyayang.. Selalu merahmati hamba-Nya. Alhamdulillah... Cuba kita renung kembali, erti sebuah kehidupan, masa sangat berharga dan tiada nilai kerana masa yang telah berlalu dalam kehidupan kita tidak boleh dibeli atau ddiperolehi dengan apa cara sekalipun, MASA ITU KEHIDUPAN, kehidupan yang telah berlalu tidak akan dapat dikembalikan semula. Inagtlah... betapa manusia dalam kerugian, apa yang telah kita lakukan selama kehidupan kita yang telah berlalu, berapa ramaikah kita membawa manusia dekat dengan Allah, berapa banyakkah sedekah kita pada jalan Allah, sabanyak manakah ilmu kita dan dengan ilmu itu kita mengajarkan kepada orang lain atau sekadar ilmu di dada..apakah yang telah kita amalkan dengan ilmu yang kita ada pada hari ini.. saya mengingatkan diri saya juga.. Sedarlah..jika itu semua masih lagi tidak dilakukan, lakukanlah! laksanakanlah! selagi Allah memberi peluang kepada kita, selagi kita masih bernyawa, selagi Allah memberi petunjuk kepada kita, so..bermakna kita masih sempat untuk melaksanakannya. Lihatlah..Allah SWT sentiasa memberi peluang kepada hamba-Nya untuk berbuat kebaikan demi kesejahteraan hamba-Nya.

Allah telah bersumpah dengan Masa dalam surah Al-Ashr..mefhumnya.." Demi masa, sesungguhnya manusia di dala kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesanlah dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran.."

1 comment:

Nor Asyikin_IslamicLOVER said...

..masa seperti pedang.." jika kita memotongnya maka, ia akan memotong kita.."