..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Saturday, January 23, 2010

..:: anTara dUa ciNta..::

Assalamualaikum...السلام عليكم صحابتى

haRi ini saya ingin berbicarakan lagi pasal ciNta..sebab saya tau..semua orang bermInat soal ni.. memang bEnarLah... x dinaFikan.. yang pErtama saya nk saHabat semua tAhu cinta kepada Allah SWT dulu...

CinTa ( kasih saYang_al Mahabbah_)
cinta ini aDalah luapan haTi atau keinginan yang amat saNgat untuk bertemu kekasihnYa.. cinta sebegini adalah teLah berlaku kepada Rasulullah sAW terhadap Allah SWT.. al mahabbah ini adalah kemantapan hatinya teguh tidak tidak akan berganjak sedikit pun untuk berpaling daRinya.. iNilah Rasulullah..utusan teRangung daRi-Nya..subhanaLLah..
dalam hadith ada menyebut yang bermaksud.." kecintaanmu kepada sesuatu dapat membuatmu buta dan tuli.." ( hadith riwayat Ahmad). Hadith ini umum bukan ditujukan kepada RAsulullah. Di sini saya sertakan satu syair arab yang menggambarkan kecintaan yang mantap dan teguh ( al mahabbah )..terjemahannya..
" aku merasa pelik terhadap diriku,
kerana aku mencintai mereka,
katanya setiap orang akan berlalu,
padahal mereka bersanding bersamamu,
mataku mencari-cari selalu,
padahal mereka tetap di tempatnya,
hatimu dirundung rindu,
padahal mereka ada di antara tulang rusuk,"

ada juga sesetengan org 'raso' yang orang yang dicintai lebih dekat dengan dirinya...emmm..pelikkan..? syairnya gini, lebih 'kure'...
" Wahai yg bersemayam di dalam rasa dan diriku,
engkau jauh dari penglihatan dan pandangan,
engkau adalah rohku, jika aku tak memandangmu,
dia lebih dekat denganku dari segala yang berdekatan,"

inilah kata-kata dari orang yang benar-benar dalam kecintaan..
tapi yang benar-benar dalm kecintaan terhadap Allah SWT, amat-amatlah beruntung kerana berjaya mendapat ciNTaNya..subhanallah...

Dan ini pulak bukTi cInta Saidina Umar terhadap RasuluLLah SAW.. suatu hari Saidina Umar berkata kepada Baginda SAW.." wahai Rasulullah! ... sesungguhnya Engkau leBih aku ciNtai dari segalanya, kecuAli terhadap diriku sendiri," Baginda berkata.." wahai Umar! tiDak hingga aku engKau leBih ciNtai dariPda dirimu senDiri ," Umar berkata," deMi dzat yang menGutuskanmu Engkau aku lebih ciNtai daripada diriku sendiRi." (H.R Bukhari, Ahmad & At Tabrani)

betapa agungnya cinta sahabat kepada Baginda, NAbi kita SAw... Bagaimana pula cinta kita kepada baginda SAW selaku ummatNya...adakah kita sanggup berkorban untukNya..berkorban untuk Islam, sanggupkah kita korbankan harta kita semata-mata untuk menegakkan perjuangan Islam yang ditinggalkan Nabi kita SAw..? sahabat2 lebih mengetahuinya... wallau'alamm...



No comments: