..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Thursday, January 21, 2010

;;; CINTA ;;;

Salam perjuangan...kepada sahabat handaiku semua..andai hidup ini sukar untuk kau tempuhi.. gagahkanlah hati, teruskan perjuanganmu dalam menggapai mutiara yang berharga, ku tahu deritamu..kerana aku juga menusia biasa yang punya kelemahan...tapi..kerana cinta.. Ayuh kita lupkan kepahitan..kerana bahagia menanti kita sahabatku...

Bincang pasal cinta?
ape yang diakatakan CINTA!.. sebut saje cinta, ade saje perubahan wajah seseorang..mmm..cinta kat sape... cinta banyak pengkhususannya..taarifnya pun berbeza.. cintakan Allah, Rsaul, Islam, ilmu, buku, mak ayah, keluarga, guru, sahabat, kekasih..dll.. semua perkara mesti diikuti dengan cinta, jika tak pasti segalanya tidak berseri..katanya penyair arab zaman para tabi'in.. hari ni saya nak sebut pasal cinta yang selalu selalu dibincangkan di mana2 saje..

Cinta jika menurut Dr Hamka mengikut pembacaan saya 4 tahun lepas berbunyi.." CINTA itu suci..CINTA itu tidak buta, CINTA itu kepunyaan Tuhan, yang tidak suci dan buta adalah yang salah menggunakannya. CINTA mengajar kita lemah, tetapi membangkit kekuatan. CINTA bukan mengajar kita menghina diri tetapi menghembus kegagahan. CINTA bukan melemahkan qudrat tetapi membangkitkan semangat."

sungguh power kuasa cinta ni.. jelaslh di sini..cinta yang saya maksudkan adalah cinta manusia kepada kekasihnya.

:::: cintaKU :::::
saya juga mencintai sesuatu..ia menjadikan diriku seorang yang terisi..
di sini akan ku lontarkan kata-kata cintaku untuknya..
" butir bicaramu
menolak resah yang membungkam di jiwa
tutur nasihatmu
membangkit kembali semangat juangku
tika ombak pilu menghempas pantai hatiku
telah kau selami diri ini
telah kau temani perjalanan hidup ini
dengan pacaran kasihmu..setulus sinarmu..
tanpamu
hari-hari sepi membisu
tanpa dirimu
terasa suram hidupku
sesungguhnya..mencintaimu suatu anugerah buatku..
"buku"

No comments: