..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Thursday, January 21, 2010

Assalamualaikum wrth wbth... alhamduliilah.. hari ini kita masih lagi diberi peluang oleh Allah S.W.T untuk melihat keindahan 'alam milik-Nya..Subhanallah... dan dapat lagi kita menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba kepada Allah.. moga2 kita ikhlas dalam mengerjakannya dan setiap perkara yang kita lakukan, hendaklah dengan sebaik-baiknya... kerana dalam hadith Nabi S.A.W ada mengatakan.." Allah menyukai apabila seseorang itu melakukan sesuatu dia mengelokkannya.." (H.R At-Tabrani)

Sebagai hamba Allah.. kita mesti sedar bahawa apa yang mendayangi kita berupa masalah adalah hikmah bagi kita..hikmah yang mana kita dapat menjadi manusia yang cekal..berani dalam menjalani kehidupan. Setiap masalah yang menimpa kita adalah ia akan mengajar kita untuk kuat dan tabah dalam kehidupan selaku hamba yang lemah. Manakan tidak, dengan masalah yang menimpa kita, serba sedikit dan terus melemahkan seseorang dalam menjalani kehidupan.. Hidup ini bukan semudah yang disangka sebenarnya..cuba kita bayangkan.. selama hidup ini, manusia punya saksi..saksi yang Benar, iaitu tentera Allah swt.. apa kita dapat lari dari pengadilan di akhirat nanti..? sape yang jadi saksi? tidak lain dan tidak bukan ia adalah tentera Allah, iaitu hari2 yg kita lalui, masa, batu, pokok, semua yang menyaksikan perlakuan kita dan saksi yang terbesar adalah tubuh badan kita sendiri yang menjadi saksi.. alangkah ruginya manusia ketika itu..( untuk keterangan yang lebih jelas mengenai saksi, bacalah buku_bertemu janji Tuhanmu_karangan Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat_)......

Untuk akhirnya..sama la kita renung kembali tujuan kita di sini (dunia).. maka, marilah kita hidup di dunia dengan sebaiknya.. Rasulullah SAW bersabda," Kasih kerana Allah, dan benci pun kerana Allah adalah antara seutama-utama 'amalan.." jadi utamakanlah pandangan Allah untuk mendapat tempat disisi-Nya..

No comments: