..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Friday, February 24, 2012

Pudarnya Rasa Cinta



Ya Allah
Aku begitu rindukan dia
Dengannya aku bahagia bersama
Tanpanya aku seperti kehilangan
Tiada hidup ceria
Dengannya aku berada dalam cinta
Kekal utuh bersama cintaNya
Pemilik dia dan pemilik cinta
Aku bisa berubah durja tanpa isi darinya
Akal dan hati kian susut
Tanpanya di sisi
Aku bisu
Aku tuli
Tiada perkhabaran indah buatku
Tiada pengajaran bermakna darinya
Tanpanya bersama sentiasa
Bisa mengundang kedukaan melimpah
Kerana dengannya ku bahagia

Allah Ya Rahim
Segalanya milikMu
Masa dan waktu kian berlalu
Jauh meninggalkan yang menjauh
Namun bukan aku pinta
Aku sering mengejarmu
Malah kau semakin menjauh
Aku derita begini
Malah setiap detik masa
Terlalu kencang berlari
Begitu pantas
Meninggalkan hamba sepi sendiri
Tanpa dibayangi cinta itu lagi
Ku tak punya kudrat
Menyaingimu bersamaku
Kelak aku kebosanan
Tiada waktu
Demi untuk kita
bersamaMu
bersamanya
Aku, Buku dan Cinta!

Al-Quran al Karim
Kau peneman setia batinku
Aku ingin menutur lisanku tentangmu
Di dalamnya punya seindah-indah kata
penawar hati-hati yang kelam dan cinta
Buku, kau teman akrabku
Pembuka pemikiran bagi orang-orang yang berakal
Jangan menjauhi saat masa ku tipis
Jangan melupai saat masa ku sempit
Ambillah waktu bermainku
Ambillah ruang lenaku
Ambillah masa lapangku
Demi untuk bersama
Supaya kebersamaan hanya milik kita
Tanpa ada jurang
Tanpa ada dinding
Kita mendekat dan berdampingan erat
Kegusaran kian menghuni
Kiamat akan terjadi
Saat tiada menyebut kalimah
Lailahailallah,
Ilmu! Itulah Iman dan yakin

Aku, buku dan cinta
Bersama selamanya al-Quran
Nurun ‘ala Nur
Mukjizat Suci peninggalan
Itulah Harta paling berharga

“Cahaya Rindu”
24-2-2012 Jumaat
UniSZA, Gong Badak.


No comments: