..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Wednesday, November 23, 2011

Nota Cinta Buat Dia


Nota Cinta Buat Dia
Wahai Hamba Allah yang dicintai Tuhan..
Ku nukilkan suatu kata buatmu. Petang yang hening cuaca yang redup begini cukup membuat hatiku sayu dan sebak. Telah banyak helaian kertas lembut putih ku habiskan demi sebuah kesedihan ini. ia begitu mendalam. Aku berasa perit dan terseksa. Benarkah dia akan pergi dan meninggalkan aku yang tidak mungkin akan dapat berjauhan dengannya demi sebuah hasrat dan matlamat Ilmu dan Cinta! Aku ingin bersamanya. Begitu banyak masa ku bersama dalam misi pengembaraan dan musafir Ilmu dan cinta hanya bersamanya. Dia peneman setiaku selain dari makhluk yang lainnya buku. Bakal meninggalkanku. Aku seperti orang yang kehilangan cinta. Ia seolah meragut lembut jantungku, tanpa dapat melihat jelas namun tetap kehilangan. Segala ingatanku tentang bersama-sama suka dan duka mengembara merintis jalan cahaya sudah cukup bagiku menitiskan ribuan deraian air mata. Terasa syahdu menguasai diri dan cinta seolah bakal meninggalkanku. Aku seperti tidak dapat merelakan ia pergi. Aku mahu bersamanya. Aku mahu bersama mereka. merekalah pendorong cintaku ‘Aku, Buku dan Cinta’. Dia telah cukup membuatkan ku seperti meratap kepergian kasih dan kehilangan sirna cinta dalam cinta Ilahi dan cinta Ilmu. Aku bakal meninggalkannya dan dia juga bakal meninggalkan ku. Aku tidak mahu. Berkali-kali ku ulang kalimat itu. Aku tidak mahu. Dia telah membuatkan aku seiring dalam cintaNya. Begitu hebat cinta dan kuasa Allah. Aku seperti berada dalam alam yang selain dunia. Dan sehingga kini aku begitu sebak demi memikirkannya. Aku merasa kedalaman cinta ini pada manusia. benarlah kata orang bila tiada di sisi akan mula merasa berharga. Seolah ia adalah sebenar-benar cinta yang tidak pernah aku jalinkan. Aku asyik bersamanya dalam perkara yang sama. Aku senang berbicara perihal apa sahaja berkaitan Ilmu. Tidak pernah jemu dan kosong. Aku berasa terisi. Akal dan rohani. Aku sangat menghargai waktu bersama, aku telah mengenal erti cintaNya bersama. Aku mengenal erti sabar dan tabah dengan mereka. tenang bisa dirasai. Akankah aku merelakan ia pergi dariku akan hakikat cinta itu. Aku seolah telah hilang sebahagian jasad, lenyap akan sebahagian belahan hatiku terhadap dunia jika kehilangannya. Ia seperti melambai pergi dari hari ke hari sedang waktunya masih berbaki sepurnama namun aku telah merasa sesuatu yang bakal ku hilang. Ia berharga bagiku. Aku sering bersamanya dalam dunia Ilmu. Aku pernah berjalan dengannya dalam meniti usia menuntut. Aku bersamanya saat ku bertanya tentang Ilmu. Aku selalu bersamanya dalam majlis Ilmu dan selalu bersama. Mana mungkin bisa ku lepaskan permata dalam genggamanku. Mana mungkin bisa diamkan kehilangan buku cinta di tangan kananku. Ia sukar! Begitu sukar untuk ditelan namun ku tetap harus akur. Dia jauh! Beribu batu harus pulang. Begitu juga aku! Namun aku seperti tidak bisa menerima suratan ini. akankah aku akan bisa bersamanya selamanya. Hanya satu yang ku mahu bicarakan pada yang akhirnya, moga aku dan dia tidak dipisahkan Tuhan, moga takdir bisa mendekatkan jarak, malah berjodohan dengan orang yang dekat dengan ku dan dia. Moga apa sahaja keputusan dan jalan Allah itulah yang terbaik buat semua. Bersamanya dalam cinta tidak akan dilupakan di dalam lipatan sejarah hidupku dengannya. Hanya redha menjadi penawar dalam mengenal erti sabar. Subhanallah. Segalanya Ilmu dan Cinta!
Dari Hamba Allah yang berharap ampunan dan redhaNya
“Musafir Ilmu & Cinta"

No comments: