..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Saturday, August 9, 2014

SEJATINYA MUKMIN

Dalam sebuah Hadist di sebutkan :
من خاف الله أخاف الله منه كل شىء ومن لم يخف الله أخافه الله من
 كل شىء
Barangsiapa yang takut kepada Allah niscaya Allah takutkan segala sesuatu kepadanya. barangsiapa yang tidak takut kepada Allah maka Allah takutkan ia kepada segala sesuatu.
Berkata para Ulama' :Sejatinya bagi setiap Muslim mempunyai rasa takut Karena Allah, bertakwa kepadanya. berharap kepadanya dengan pengharapan yang di sertai oleh baik persangka'an kepadanya.
seorang mukmin Rasa takut dan harapan nya kepada Allah ibaratkan dua sayap burung. selagi ia hidup di dunia maka kedua sayapnya harus seimbang. Oleh karena nya Takut kepada Allah tidak bermaksiat kepadanya, bertaqwa serta bermuroqabah dengan nya di samping itu ia harus mengharap Rahmat Allah, mengharap Ampunan dan keridha'an nya. jangan sampai sisi harapan ampunan Allah lebih mendominasi seraya berkata " Allah maha pengampun dan maha belas kasih" Sementara ia tetap melakukan perbuatan Maksiat.
Adapun orang yang Ahli lalai dan orang yang ahli mempercampuradukkan ketaatan dengan kemaksiatan maka sisi takut nya harus lebih kuat atau lebih mendominasi daripada sisi pengaharapan nya atas ampunan Allah. sehingga ia takut kepada Allah dan berwaspada atas perbuatan maksiat nya
dan bagi insan ketika mendekati kewafatan nya jika ia merasa dekat dengan kematian dan dekat dengan ajal nya. maka hendaklah rasa pengharapan Ampunan Allah lebih kuat di atas rasa takut nya. Sehingga ia mengharap Rahmat Allah percaya atas kemuliaan nya. mengharap Ampunan dan keridhaa nya. jangan Mati melainkan ia telah berbaik sangka kepada Allah.
Perbaikilah sangkaan mu kepada Allah yang maha agung niscaya kau jumpai Kabar gembira.




No comments: