..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Saturday, August 9, 2014

KENALI NAFSU MU

Berkata para Ulama'
Nafsu jika di hadapkan dengan Nafsu maka itu sama Hal nya dengan Api di hadapkan dengan Api
sesungguhnya kemarahan seseorang jika dihadapkan dengan kemarahan nya sendiri itu hanya akan menambah Api dan kebinasa'an , Caci di balas dengan caci, Laknat di balas laknat, benci di balas benci, dengki di balas dengki itu akan mengakibatkan kepada putusnya persaudaraan, kebinasaan dan kemurka'an Allah yang maha besar.
Allah subhanahu wa ta'ala berfirman :
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
Jadilah engkau pema’af dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh.
Para Ulama menafsirkan Ayat ini : engkau memberi orang yang tidak mau memberimu, memaafkan orang yang mendzalimimu, menyambung hubungan orang yang memutuskan hubungan dengan mu, berbuat baik kepada orang yang jahat kepadamu, Inilah akhlak Orang-orang yang jujur, Akhlak para Wali, yang Arif, semuga Allah jadikan kita bagian dari mereka, dan memberi Taufik kepada Kita sebagaimana Allah anugerahi taufik kepada mereka.

Sejatinya bagi setiap Muslim dan muslimah Berakhlak dengan Akhlak yang mulia dan sifat-sifat yang terpuji, Akhlak nya para Ulama yang Jujur dan solih, dan berpaling dari akhlak nya orang-orang Fasik, orang-orang Kafir mereka Bukan Panutan kita, Bukan cara metode yang kita ikuti dalam Akhlak dan perbuatan nya 
Barangsiapa yang berusaha secara bersungguh-sungguh berperangai dengan Akhlak-akhlak ini Maka ia mendapat bagian yang besar dari Tuhan pencipta, menang dalam perlomba'an, Masuk syurga berteman dengan sayyidina Muhammaddan para sahabat-sahabat nya sebaik-baik nya teman.


No comments: