..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Wednesday, September 14, 2011

Sebuah Kitab Cinta



Sebuah Kitab Cinta
الكتاب الحب
A Book of Love
Angin menyapa lembut raut wajah, hening.. tenang sekali. Sesekali membawa diri ke dalam kesunyian dan keseorangn membuah hasil yang aku sendiri sudah menjangkanya, aku sukar mendapat peluang begini. Fikiranku lapang. Berada jauh dari manusia. Dapatlah aku berfikir dengan baik dan tidak mendesak akal. Sesekali aku merenung awan, ia bergerak laju jika aku benar-benar memerhatikannya, tetapi jika tidak menghiraukannya, aku lantas tidak sedar akan kejadian-kejadian sebegitu. Perlahan-lahan aku meninggalkan bumi barakah UniSZA, sesungguhnya aku telah mencintainya tanpa aku merancang dan mengira dengan tepat, namun rasa yang bersangatan itu jelaslah ia padaku akan perasaan ku tika dan waktu ini. agak berat bagiku berjauhan dengan tempat itu, walaupun aku begitu ingin bersama keluargaku di kampung halaman, cinta terhadap tempat menuntut ilmu dan ilmu-ilmu di sini. Dengan izinnya aku tidak sesekali pernah akan lupakan, ia begitu mendalam dan bermakna! Sungguh ya Allah! Aku telah tersimpul suatu pendapat bila berjalan sambil berfikir terasa amat nikmat, lebih nikmat dari merasai nikmat makan dan minum. Itu hanyalah suatu perasaan aneh seorang manusia. Akhir-akhir ini aku seperti menganalisis tentang diri manusia yang mungkin sepertiku, mungkin aku telah berada dalam keadaan sihat, kerana perasaan ku terhadap makanan sepertinya tidak begitu bangkit dan hebat, aku semakin sepi bila melihat makanan dan pada hematku itu menandakan aku telah sihat kerana aku pernah terbaca suatu kata dari penulis sarjana Indonesia “Lapar itu sakit, apabila kamu sakit maka makanlah ubatnya, makanlah seadanya sakitmu, jangan memberi ubat melebihi keperluanmu itu, berhentilah bila sakitmu sembuh”. Namun sekarang aku telah mengalami jasmani yang sihat kerana aku semakin tidak perlukan ubat, iaitu makan! Aku sangat bersyukur apa jua yang Allah tititpkan sesuatu ke dalam diri aku malah ke dalam dunia penuh liku-liku ini! subhanallah! Ilmu Allah itu luas sehingga manusia begitu jahil dan kerdil malah hina dan naïf di hadapanNya. Adakah manusia hanya perlu membaca Sesuatu bacaan. Sesungguhnya itu hanyalah sebuah teori, pada hakikatnya aku rasakan manusia perlu membaca wajah dunia, wajah yang bergerak. Iaitu dengan bacaan bertulis mahupun berbentuk wajah dan jisim Bukan dengan hanya membaca ‘Wajah Buku’ atau ‘Facebook’ atau sesebuah buku seperti makhluk yang berada di depan, kiri dan kananku ini. Aku tidak pernah menafikan bahawa mereka-mereka begitu berharga buatku, dia bersikap jujur padaku, bila aku tersilap dia menegur ku tanpa berselindung dan jelas. Buku-buku itu merupakan kalam Allah dan Rasul, kalam para Ulama’ dan para Ilmuwan, para pemikir terulung dan para intelektual yang thiqah, apakah aku begitu bijak dan hebat sehingga aku tidak mahu menurut kata mereka, aku begitu kerdil dan kecil, apa yang aku punya demi meraih redhaNya, aku punya kudrat dan doa untukNya supaya aku tetap utuh kepada Dia dalam menjalani dan menggapai sebuah misi musafir Ilmu dan cinta seperti pembaca pada saat ini, moga kalian insan di dalam pandangan Allah. Mudah-mudahan kita bersama! Wahai pemilik hati jernih insan kesayangan Tuhan, aku begitu terpesona akan sebuah tempat berilmu, tahukah kamu apakah itu, sesunggunya ia sesuatu ilmu, dia bukan sebuah buku, tetapi dia seorang manusia, berhadapan dengan manusia merupakan Ilmu, tidak ternilai akan harganya! Dengannya aku belajar mengenal banyak ilmu, masyaAllah, subhanallah! Bersamanya mampu menjadikan aku seperti pencatat hebat! Mungkin juga sebagai coretan rahsia! Bagiku, manusia ibarat sebuah buku, yang mana tajuknya berbeza-beza, isinya juga berbeza, tebal dan nipisnya sesebuah buku itu bergantung kepada kedalaman kita mengkajinya, kecekalan kita menerokainya membolehkan kita membuat analisis akan sebahagian dari berbagai-bagai bentuk dan jalan kehidupan, jika manusia yang kita kaji itu punya ilmu ketuhanan yang tinggi, maka buku yang kamu hasilkan adalah buku ketuhanan, jika manusia kajian kamu itu punya ilmu fiqh maka fiqh lah tajuk buku dan kitab yang dapat kita dapat hasilkan. Jika dia punya kelebihan akan sebuah ilmu Tasawuf maka tasawuflah kitabmu! Namun begitulah sebaliknya. Sesiapa pun yang pernah kamu temui dan mendalaminya maka itulah ilmu, sayang sekali jika kamu mengabaikannya, maka kamu tidak dapat menghasilkan apa-apa walau hanya sebuah buku! Aku pernah menemui sesorang yang dengannya aku mampu menulis berbagai-bagai tentang ilmu yang ada padanya, aku tidak tertarik dengan apa yang ada pada dirinya secara kasar namun ilmu yang ada padanya yang tersembunyi dan secara tersiratnya. Itulah penarikannya dan Itulah Ilmu! Aku namakannya Kitab Manusia! Aku berkawan dengan manusia adalah demi mendapat ilmu dan memberi ilmu jika aku punya. ilmu yang dimaksudkan di sini adalah hikmah dan kebijaksaan, jika menurut Imam al-Ghazali Ilmu itu suatu Iman dan keyakinan. Menurut ulama muktabar pula hikmah itu suatu kebijaksaan di dalam mendalami sesuatu ilmu. Secara tidak langsung dengan Ilmu adalah demi mencapai redhaNya. Namun awas jika kerana manusia! Jangankan akhirat, di dunia telah Allah lenyapkan seri cahaya pada wajahnya itu. Dengan ilmu, maka berjalanlah kamu di mana sahaja, dia mampu menjadi bekalan sepanjang perjalanan sementara masih tetap mencari! Kerana hidup itu suatu pengembaraan bertulis atas sebuah kitab kehidupan manusia itu kesan langkahmu itu. Atsar!!
P/s : Aku begitu hairan mengapa ada segelintir manusia yang menyangkal akan kepentingan menuntut Ilmu. Aku teringat kata-kata guruku, ‘Atsar’ itu yang akan menolong mu menjadi saksi di Akhirat, di mana kamu melangkah! Atsar juga merujuk kepada kesan telapak kaki mu ke Masjid, surau atau tempat menuntut ilmu. Wallahu’alam. Allahu Ya Kareem. Allahu Akbar.
Salam Ramadhan pada semua.
15 Ramadhan 1432H. 12.29 a.m (,”)
“kata-kata ini ditulis di dalam bulan Ramadhan”

No comments: