..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Wednesday, September 14, 2011

Bila Kurang Membaca

Bila Kurang Membaca

إذا يقرء قليل

When read a little


Bayu senja masih belum menyapa diriku, entah kenapa ku rasakan sesuatu keanehan telah berlaku kepada diriku. Jiwa tidak tenang hati juga tidak lapang, melihat seperti tidak melihat mendengar seperti tidak mendengar. Pandangan kosong dan pendengaran sepi, seperti berada di lorong sunyi. Alangkah aku begitu tidak menyukai tempat ini, namun kenapa aku berada di tempat ini. aku tidak mahu! Di mana mereka itu telah pergi. Aku ingin berada bersamanya.


Ya Allah, ia semakin beransur pergi. Perlahan-lahan ia meninggalkan aku, sedang aku masih di belakang. Jauh! Aku tidak mahu. Aku ingin jiwa yang utuh itu, aku ingin cinta, aku ingin bersama mereka, para pencinta! Mereka telah pergi! Ya Allah! aku berasa lemas, lemas dalam kejahilan, aku tidak dapat berfikir lagi!”, Tangisan hiba oleh sang hati!


Allahu Akbar!

Lahaulawala Quwwataillabillah!!


Cinta Kembali bersemi!

Angin bayu kembali menyapa hati, tenang dirasakan. Asyik yang tidak tergambar dengan lukisan jua tidak mampu dikarang oleh coretan kata, hanya mampu merasa sendiri. Tidak dapat untuk berkongsi rasa. Beginikah hakikat perasaan apabila bersamanya, kau memberi keindahan pada hati, alam menjadi terang-benderang, pandangan terukir indah, menyinari sebuah alam hati, cahaya dalam mengembara! kata-kata mampu meresap di jiwa. Bila kebenaran yang mendasar, deras-derasnya bantuan Murabbi pemilik ‘arasy! Lalu dia telah dapat bersama mereka para pencinta Ilmu. Betapa bahagia dan cintanya kerana telah berpeluang bersamanya.


Kini ku bisa mengira, bila tidak membaca fikiran seolah membeku dan lenyap. Perasaan cinta semakin layu dan tunjuk rajuk. Rasa manis telah tawar. Mekar menjadi layu. Kecintaan berombak merajuk pilu terus meninggalkan shohib si pemilik buku di tangan-tangan, di bawa ke mana-mana, tanpa rasa lenguh, tidak juga rasa megah, namun dasar hati tetap mengatakan “Aku, Buku Dan Cinta” tiada cacian yang bisa melemahkan, tiada pujian yang bisa meninggikan. Aku tetap aku, bercita-cita ingin mendapat perhatian! Mungkin aku ingin berada dalam pandangan-Nya, atau mungkin jauh sekali dari berada dalam rahmat-Nya, Allah, ku mahu kasih-Mu, ku mahu cinta-Mu, itulah langit harapanku hanya kepada-Mu. Biarlah gunung Kau lontarkan, namun luka dan kematian tidak dapat menyaingi rahmat dan redha yang diharapkan, Kuatkan! Moga berjaya. Aku tidak mahu lemas lagi.


~ Bisikan Nurani Hati yang bergembira ~ Al-Mahabbatul ‘Ilm ~


Berdasarkan kata-kata di atas, apa yang dapat disimpulkan, jiwa akan gersang bila tidak disirami ayat suci al-Quran, cinta akan beransur pudar dan merajuk resah seakan tidak mahu kembali, otak juga menjadi tumpul dan terasa kosong dari dari bekerja untuk berfikir. Sesungguhnya hidup tanpa membaca terlalu sunyi dan derita, alangkah begitu berat jika berkeadaan sedemikian. Belajarlah dengan istiqamah, siramlah hati dengan ayat al-Quran dan fasehkan lisan dengan Tasbih, tahmid dan takbir, kembangkan akal denga membaca! Garaplah kemajuan minda dengan Ilmu! Jangan pernah berhenti berfikir berpandukan al-Quran dan Hadith.


“Segalanya Ilmu”


Ilmu terkandung di dalamnya ‘Iman dan yakin’ kepada Allah menurut Imam al Ghazali.


P/s: saya masih teringat-ingat akan kata-kata guru matematik saya cikgu Amazon Yusuf semasa di tingkatan 5, , “Jika belum mampu mengajar kepada kawan-kawan kamu setelah apa yang kamu faham akan kaedah matematik, bermakna kamu belum menguasai sepenuhnya akan kefahaman itu,” dan kawan saya juga pernah bertanya “Cikgu, kenapa jawapannya begini”, jawab cikgu “Jika kamu ingin mengetahui sebab dan musabbabnya, galilah kubur pencipta teori ini” – namun apakah sama teori matematik yang bersifat objektif dengan teori cinta yang bersifat subjektif? No komen. Saya amat menyanyangi guru saya itu.

No comments: