..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Sunday, September 11, 2011

Akhirat


Akhirat

Wahai adik yang ku sayangi
Dirimu bagaikan mutiara bersinar
Berharga dan bernilai di mataku
Kerna kau seorang umat
Bakal menjadi wira Islam
Sebagai saudaraku

Wahai adik yang ku sayangi
Dirimu begitu berharga
Di mana letaknya kamu
Di mana berjalannya kamu
Aku ingin tahu
Aku bimbang dirimu tidak keruan di pertengahan perjalanan
Kerna aku sudi menghulurkan bantuanku
Semampu aku kudrat yang dikurnia

Wahai adik yang ku sayangi
Kita di dunia ia amat singkat
Jangan kau leka dengan permainan
Yang bisa menghinakan kemuliaan
Yang bisa mengotorkan kesucian
Kau berasal dari kain putih
Jangan kau hitamkan dengan arang dunia

Wahai adik yang ku sayangi
Letaklah agama setinggi
Darjatmu hanya di sisi Allah
Tiada manusia bisa memuliakan sesama hamba
Aku bukanlah pengamal agama sesempurna umat
Malah mugnkin lebih rendah dari hamba selainya
Namun aku berpesan kita sama menuju kebaikan
Kerna aku akan bisa lebih ingat tentang ini

Wahai adik yang ku sayangi
Dirimu adalah pelapis umat mendatang
Bukanlah pewaris harta dunia yang tidak kehabisan
Tetapi ilmu, iman dan amal
Agar kamu mendapat pedoman Tuhan

Wahai adik yang ku sayangi
Berkatnya manusia tika hatinya bersama Tuhan
Genggamlah cinta demi mendapat redha-Nya
Itulah matlamat besar kita

Wahai adik yang ku sayangi
Aku begitu mencintai kamu
Terimalah kata-kata ini
Walau aku hanya pepasir di tepian kejernihan lautan
Namun aku ingin setingginya
Terbang bersama angin menuju pulau perhentian
Di sebuah dermaga akhir kita semua
Menuju Akhirat!


Hasil Pena,
Cahaya Rindu
UniSZA, Kuala Terengganu.

No comments: