..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Monday, September 19, 2011

Sebuah Amanat dan Nasihat

Hari ini pertama kalinya aku berada di dalam Majlis Ilmu yang dipimpin oleh seorang Murabbi yang cukup disegani dan cukup dihormati di UniSZA ini disebabkan kealiman dan kefaqihan beliau di dalam menajlani kehidupan sebagai seorang Muslim yang berilmu dan beramal serta di dalam mengeluarkan kata-kata berupa Ilmu yang amat dalam serta tinggi. Subhanallah! Bisa menusuk ke dalam kolam jiwa. Memecah kekerasan hati. Mencalit kewangian kasturi.
Aku begitu teruja dan gembira apabila mendapat tahu bahawa Ustaz Tirmizi salah seorang Pensyarah yang bakal menjadi pembimbing kelas Syariah kami semester 5 dalam maddah Qawa’id Fiqhiyyah atau Kaedah Fiqh yang mana, dalam semester ini sudah pun berbaur-baur aura perakhiran dan di ambang lambaian pintu gerbang. Aku sangat tidak bergembira akan hakikat itu! Tahun akhir begitu menyesakkan dada dan menyebakkan hati! Aku ingin hanya sebagai penuntut ilmu! Kelas baru bermula. Beliau amat disegani oleh kebanyakan pensyarah-pensyarah. Ustaz Dr. Wan Mohd Yusof Wan Chik selaku pensyarah Maddah Usul Fiqh dan Maddah as-Siasatu as-Syar’iyyah yang mana tidak kurang hebatnya pernah berkata
“Kamu semua selaku pelajar jurusan Syari’ah di UniSZA, akan teramat rugi jika kamu tidak berkesempatan merasa berguru dengan Ustaz Tirmizi Toha, Dr. Basri, Dr. Salleh, Ustaz Khairal, Ustaz Zulkifli dan Ustaz Halim, kerana mereka begitu tinggi ilmunya”
Aku begitu teringin mendapat kesempatan berada di dalam majlis mereka-mereka yang ‘alim dan faqih itu. Dan seperti hari ini, aku begitu teruja dan terkesan dengan kata-kata muqaddimah Ustaz Tirmizi Toha dalam menasihati dan memperingati anak pelajar tentang adab-adab semasa berada di dalam majlis ilmu dan adab-adab semasa menuntut Ilmu. Lebih-lebih lagi Ilmu agama. Malah Sehingga berjaya membuatku menitiskan sesuatu dicelah anak mata. Aku sangat tersentuh akan kata-kata beliau. Masih ku ingat ustaz memesan,
“Belajarlah Ilmu kerana Allah, jika kamu belajar kerana sijil, pada malam peperiksaan itu sahaja kamu akan memperolehinya berserta pada hari peperiksaan, kemudian ia beransur hilang dan lenyap, tidak ada manfaat, namun jika segalanya kerana Allah, di mana-mana kamu berada, ilmu tetap akan bersama kamu, dan Allah juga bersama kamu, ia membantu kamu dalam kehidupan”,
Kami tekun mendengar.
“Di dalam majlis Ilmu tika bersama saya, saya amat pantang pelajar-pelajar berbisik-bisik sesama rakan. Kerana amalan berbisik-bisik antara dua orang akan menimbulkan sangkaan yang selainnya kebaikan. Jika tidak memahami, hendaklah terus bertanya”
“Hendaklah membuat tugasan dengan baik dan tidak menipu apabila memberi alasan apabila tidak dapat hadir atau tidak dapat menyiapkan tugasan dengan baik. Saya terima apa jua alasan-alasan yang diberikan, namun saya tidak dapat menerima alasan itu jika menipu atau sekadar helah untuk melepaskan diri”
“Di dalam majlis ilmu, saya ingin menegur pelajar bahawa tolong Jaga auratmu itu bagi pelajar muslimat, labuhkan tudung dan tutuplah dadamu apabila berpakaian kerana orang yang melihat kamu akan menjadi fitnah, jagalah auratmu wahai pelajar muslimin, jangan berseluar ketat, dan hendaklah meninggalkan rokok”
“Saya tidak suka bila melihat pelajar-pelajar mengamalkan budaya couple! Apakah yang kamu dapat dan inginkan di dalam menjalinkan hubungan sebegitu, saya nak nasihatkan kamu, kamu usahlah risau pasal jodoh, kerana jika kamu seorang yang ‘juruh’ (baik), orang lain yang akan mencari kamu”
“dinasihatkan pelajar lelaki, berhentilah merokok!”
“Kamu mestilah menghormati Majlis ilmu, jangan berbalas mesej semasa kelas belajar, jangan membuat panggilan keluar dan jawab panggilan hanya pada yang penting-penting sahaja bila berada di dalam kelas. Jaga tingkah laku, jangan bertabarruj. Bersolek hanya untuk suami, disebabkan itu muslimah dituntut membaca dan memahami surah an-Nur dan Muslimin membaca surah at-Taubah supaya kita faham”
“Jalan menuju neraka adalah seronok iaitu dengan nafsu syahwat,
"حُفَّةُ النَّار فِى الشَّهْوَة"
“Kalau nak cari isteri, cari yang betul-betul, tengok keturunan dia, dan yang adik-beradik ramai, supaya nanti umat Islam akan bertambah ramai. Orang Kristian sangat bimbang dengan bertambahnya bilangan umat Islam sekarang yang berlipat kali ganda dengan bilangan mereka, diibaratkan 1 nisbah 8. Lalu mereka juga ingin mengeluarkan ramai penganut kristian dengan cara kelahiran yang bertambah”.
Alangkah keadaan dan pesanan inilah yang aku begitu idamkan oleh seorang guru dan penyalur ilmu, sesungguhnya bagiku, peringatan-peringatan seperti inilah yang harus diingatkan ke[ada pelajar, kerana pelajar-pelajar dan penuntut-penuntut di era zaman moden seperti hari ini sepertinya mengabaikan hak-hak dan adab-adab mempelajari sesuatu ilmu, adab menuntut ilmu dan segala jenis adab pergaulan, yang tidak lain dan tidak bukan, itulah saya! Saya berharap akan kehadiran seorang insan yang dengannya menjadikan aku seorang yang melihat kebaikan dan kesucian dalam menjalani kehidupan yang sarat dengan cabaran-cabaran seperti pensyarah-pensyarah UniSZA-UDM-KUSZA.
P/s: Subhanallah! Aku tersangat kagum pada sahabat-sahabatku yang alim dalam ilmu Nahu wassorf, dan alim dalam tatakallam lughat al-‘arabiyyah. Moga mereka berada dalam kecintaan Allah. Allhu ya Kareem. Allahu Akbar! Allhumma Sholli ‘ala saiyyidina Muhammad!

No comments: