..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Wednesday, April 6, 2011

Dugaan Dan Ujian Sebagai Seorang Penuntut


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!
Puji-pujian dan selawat ke atas junjungan besar Besar Nabi kita yang mulia Baginda Muhammad SAW, Alhamdulillah atas Nkmat terbesar Iman dan Islam melalui kemurahan-Nya dan kerahmatan-Nya terhadap hamba-Nya menjadikan kita sebagai hamba yang beriman hari ini, esok dan selama-lamanya- Insya Allah Taala.

Jam menunjukkan pukul 3.11 pagi, baru kali ini mata ku dapat bertahan dari lena rasa mengantuk kerana selalunya mata ku mudah mengalah pada tetamu yang sering berkunjung itu, entah mengapa ku rasakan semester ini cukup memenatkan dan ruang masa yang begitu sempit, ini bermakna segenap ruang masa kosong ku telah terisi dan diisi, insya Allah ianya diisi dengan pelbagai perkara yang bermanfaat untuk diri sendiri, agama mahupun umat Islam khususnya orang-orang sekeliling ku yang merupakan golongan penuntut dan pendamba cinta Allah (mudah-mudahan itu yang dicitakan). Seharusnya dan sememangnya manusia seperti ku perlu bersyukur, masya Allah....kerana apa yang ingin ku katakan Allah Taala telah memberi ku kebahagiaan~ sesuatu yang lain, tidak pernah ku impikan ia, namun ku telah dapat melebihi apa yang ku pinta, kerana sesungguhnya Allah jualah yang Maha Pemurah dan Mengetahui apa yang ku cintakan dan citakan.. kerana ianya sebagai penawar bagi ku dan sebagai bekalan untuk ku untuk meneruskan hari-hari sebagai Musafir Ilmu dan Cinta! Berada di bumi UniSZA tercinta bukan bosan bagi ku, tempat ku menuntut ilmu, setiap pepasir di tanah adalah berkat rahmat-Nya, bukan ia tersia bahkan berharga dalam melahirkan modal agama pembela Islam dan peneguh Iman untuk berjalan di hari-hari mendatang!

Wahai sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan ku...
...kata ku begini..." teruskan langkah-mu...dalam mencari ILMU...CINTA.... bukan untuk dihormati, bukan jua untuk dibangga-bangga, bukan jua untuk dimegahi akan kefaqihan, bukan untuk menjadi bijak, bukan untuk menjawab persoalan, bukan jua untuk mencipta nama, bukan untuk mendapat tempat, bukan untuk dipandang manusia, bukan untuk diberi ruang, bukan untuk disanjung.........tetapi... untuk dipandang Allah Taala..untuk merebut redha-Nya..berjalan di atas CINTA..kaki berdiri atas kekuatan tiang penegak oleh cinta yang gagah ,sehingga mampu meluruskan sepanjang perjalanan panjang dengan bersuluhkan cahaya CINTA ynag terang oleh kerana pantulan caahaya hakikat Tuhan! .....

Bercerita mengenai ilmu, ikhlaskah kita memburunya..?
Allah! masya Allah! sukar untuk ku meneruksan kata-kata ini demi menggambarkan kepayahan itu, payahkah ikhlas? Aku jua tidak mampu menjawab, namun Allah jua tempat kita meminta segala hajat... Berdoalah! kerana doa milik kita. Dan Allah yang berhak menunaikan atau tidak. Allah Taala tempat kita rujuk segala hal...Tetapkan Allah sebagai matlamat utama,segalanya jadi baik..Insya Allah!

Ingatlah! Allah Taala sedang memandang kita di saat ini...bolehkah kita sembunyikan dosa kita, maksiat kita pada DIA, takutlah Allah, nescaya kita akan selamat! insya Allah~

...:::: Penuntut Banyak Dugaan ::::...
Ada yang bertanya ku, bernarkah begitu?
Dugaan dalam menerima kerja-kerja seperti ku sekarang, tidak... dugaan untuk bersengkam mata demi menghalau tetamu yang tidka diundang itu..tidak..dugaan kerana mendapat banya 'assignment'..tidak..ujian kerana banyak kena baca buku, kena analisis buku by buku, bab by bab (kerja2 yang sering dibelanjankan oleh ustaz dr Wan yusuf kepada pelajar-pelajarnya- Syariah Sem4) ujian dari Allah...tidak.. ujian itu RINGAN! kenapa..? kerana ujian terbesar dalam menuntut ilmu ialah KITA SENTIASA DEKAT DENGAN MAKSIAT! Minta dijauhkan Allah Taala, kita tidka mahu, kita cakap tidak mahu kerana itu mulut! tetapi NAFSU kata apa..? itulah yang bahayanya kita sebagai penutut ILMU... ILMU itu MULIA kerana ia cahaya dari ALLAH..cahaya tidak akan bercampur dengan KEBATILAN DAN MAKSIAT! ingatlah kita..Saya menyeru pada diri sendiri dan diri sahabat di luar agar kita sama-sama menjaga diri dan hati dari melakukan maksiat dan jangan mendekati ia, La taqrabu Az zina innahu Faaahisyah!!!


...dugaan ini sesiapa sahaja akan menghadapinya..kerana kita manusia yang sentiasa diuji.. Namun bagi pelajar seperti sekarang yang mengamalkan sistem pembelajaran "Pentas" moden..tidak seperti zaman para ulama' pada puluhan abad yang lalu yang mengamalkan sistem 'liqa' ' dalam menuntut Ilmu, kerana jika mengikut keberkatan sudah tentulah "liqa" yang terbaik kerana kita mengelilingi Tok Guru tidak seperti sekarang yang mana guru berada di bawah, pelajar di atas kerana menggunakan sitem pentas dan dewan. Semua ini adalah sistem yang dicipta oleh barat, namun biarlah "jangan tolak semua"...kerana kita berada pada zaman yang darurat, la budda...kita akan mengikut apa yang ada pada hari ini yang penting...perintah syarak jangan diabaikan dan jangan dilanggar..tetapkan ALLAH TAALA di dalam hati..dan di hadapan....>>

Bagi penuntut yang ingin menjadi orang yang dipandang Allah, begitulah... Susah untuk diterangkan di sini kerana 'molek-molek' kita rujuklah kitab dan buku yang menjelaskan tentang ini...saranan pada hal ini adalah kita.."Pelita Penuntut"...masya Allah perbahasan dia cukup hebat~ Anda akan jadi persis cara dan gaya belajar Imam As Syafie Rahimahullahu Taala, mudah-mudahan hidup kita diberkati Allah..amin..

Mudah-mudahan kita semua tidak leka dengan permainan dunia yang ada di depan mata kita semua ini, kita jangan kejar dunia..kerana, orang-orang tua ada menyebut..." Dunia seperti lalang..dan Akhirat seperti padi..bila kita tanam padi, lalang akan tumbuh, dan tetapi beras tidak akan tumbuh jika tidak ditanam, dan lalang tetap akan tumbuh walau tidak ditanam...begitulah dunia dan akhirat..Akhirat tidak akan datang jika kita tidak cari tetapi jika kita mencari Akhirat..dunia tetap akan mendatangai hidup kita..." kata-kata ini telah dijelaskan secara detail oleh sahabat saya masa di Sekolah Maahad Yaakubiah, bachok suatu masa dahulu...before STAM, sungguh bermakna..

Akhir kata...... Siiiru 'ala barakatillah Taala.!!! amin..
Wassalam....

p/s: Salam Ukhuwwah Fillah!

3 comments:

Insan Kerdil Dcc Allah said...

سبحان الله.. diri nie terasa cukup terkesan..moga Allah swt sentiasa memberikan kekuatan kpd kita sbg "طالب العلم " dlm mencari ilmu2 NYA yg sgt luas ini..teruskan istiqamah dgn tinta dakwah..

Nor Asyikin Binti Ab Hamid ::+ Musafir Ilmu & Cinta +:: said...
This comment has been removed by the author.
Nor Asyikin Binti Ab Hamid ::+ Musafir Ilmu & Cinta +:: said...

InsyaAllah, segala dari Allah Taala,yang penting ilmu dan 'amal~