..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Monday, April 11, 2011

The Alchemist Of Happiness ~


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!
Salam sayang salam rindu salam cinta & selawat ke atas Junjungan besar Nabi Muhammad SAW – Allahumma Sholli ‘ala saiyyidina Muhammad wa’ala Alihi washohhbihi Ajma’ieen. Cuba kita kenangkan kembali jasa dan pengorbanan Rasulullah saw yang mana telah menyampaikan dakwah dan risalah Islam kepada kita, dulu kini dan selama-lamanya…Alhamdulillah! Banyak-banyakkan mengucapkan Selawat kepada Rasulullah SAW supaya cinta dan rindu kita pada baginda tidak akan berganti dengan cinta dan rindu kita kepada manusia biasa yang lemah dan mengundang maksiat. Minta dijauhkan~

Masya Allah! Alhamdulillah! Syukur yang tidak terkira pada Allah Taala kerana telah mengurniakan saya cinta begini. Saya rasakan saya adalah hamba yang paling bertuah keraan telah mendapat sesuatu yang saya impikan selama ini. Alhamdulillah.

Apa yang ingin saya katakan di sini bukanlah apa-apa yang mengundang dan membangkitkan perasaan atau berhubung dengan cinta manusia tetapi ianya berhubung dengan “Aku, Buku & Cinta” ~ saya memang tidak akan jemu untuk berbicara mengenainya, tidak akan bosan mengungkapkan perasaan saya padanya, bagaimana saya boleh jemu, kerana ia adalah teman saya dan cinta saya, seseorang yang mencintai seseorang tidak akan jemu menyebut dan berbicara mengenai orang yang dicintainya, seperti juga saya. Walaupun kurang mengenal dan tidak pandai berkata perihal cinta yang sering manusia jalinkan namun saya dapat mengenal erti cinta saya pada makhluk yang bernama Buku, iaitu sesuatu Ilmu. (lebih baik luah kata cinta kepada buku dari meluahkan cinta pada manusia). Semuanya datang dari Allah Taala, Anugerah Allah Taala. Pemberian Allah Taala, Allah jua berhak menarik dan mengmbilnya semula apabila tiba masanya nanti, apabila tiba saatnya kita kembali kepada tempat kembali, iaitu kembali kepada Tuhan selama-lamanya.

Kegembiraan saya belum lagi reda dan saya sentiasa tersenyum, kerana selama hampir dua tahun saya telah mencari dan mencari satu buku yang ditulis oleh Imam Al Ghazali dalam kitab Beliau yang bertajuk “ The Alchemist Of Happiness”. Tajuk yang arabnya “Kimiyya Sa’adah” atau dalam melayunya “kimia Kebahagiaan”. Saya hampir berputus asa untuk mendapatkan buku ini kerana saya terlalu ghairah untuk mengetahui akan iisi kandungan buku atau kitab atau book ini, rasa mahu menangis dan merantau demi mendapatkannya, namun apalah sangat kudrat ku yang ada sebagai seorang perempuan dan muslimat dan seorang pelajar yang punya banyak kelemahan dan kekurangan. Dan apa yang nak dikhabarkan di sini bahawa Buku “The Alchemist Of Happiness” itu telah pun berada dalam tangan saya! Satu tersenyum lebar pada dunia. Saya seperti berada dalam mimpi! Penuh fantasi! Sungguh! Allah Maha Penyayang dan maha Mengetahui! Sebak saya rasakan. Tuhan tahu saya begitu menginginkan buku itu. Kini ia berada dalam bahan bacaan saya. Saya tidak perlu rasa gusar dan resah lagi memikirkan buku itu. Saya akan segera menjelajahi segenap ruang isinya ~musafir Ilmu & Cinta~ fikran berjalan serata dunia tanpa perlu merasa keletihan kerana dikuatkan dengan cinta yang utuh serta setia. (jiwang pulak rasa, sedangkan ia hanyalah sebuah buku) namun semuanya kerana Allah, segala milik Allah, saya hanya meminjam, Allah Taala boleh ambik pada siapa yang Dia kehendaki, dan boleh beri pada siapa yang Dia kehendaki, saya tetap redha dan pasrah segala ketentuan~

Ucapan terima kasih tidak terhingga pada seseorang yang “menyumbangkan” bahan ilmu dan sumber yang begitu bermakna ini pada saya. Hanya Allah Taala sahaja yang mempu bayar padanya dan semoga segala kebaikannya itu bernilai ibadat dan rahmat Allah Taala dan segala keikhlasannya itu akan mendapat pandangan yang istimewa dari Allah Taala.
~ dunia semakin Tua ~
Ingatlah Allah Taala sedang melihat kita,
Wallahu’alam.. (,”)

p/s: tiba-tiba teringat kata-kata Dr Hamka,:
“ CINTA pada HARTA ertinya BAKHIL
CINTA pada PEREMPUAN ertinya ALAM
CINTA pada DIRI ertinya BIJAKSANA
CINTA pada MATI ertinya HIDUP
CINTA pada TUHAN ertinya TAQWA..”
Maka pilihlah CINTA mu itu...

No comments: