..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Thursday, March 31, 2011

Syarahan Akademik, Jabatan Syariah, UniSZA.


Asalamua'alaikum, warhamatullahi Wabarakatuh!
Kepada-Nya lah kita kembali... Semoga kita semua tidak lupa akan asal usul kita, kita akan dikembalikan kepada tempat kita datang.. kita diperbuat dari tanah lalu kita pergi juga dikembalikan kepada tanah ( ditanam/dikebumi) moga-moga kita ingat 'sokmo'...

Alhamdulillah, selesai sudah satu program 'Syarahan Akademik' dekat DABS, UniSZA oleh Jemputan luar, Masya Allah...Mengalir air mata zahir dan air mata hatiku melihat beliau. Beliau mendapat 'karamah' dari Allah Taala, beliau adalah Al Fadhil Imam Syeikh Dr.Youssef Rek El-Bakhour Al-Hasani ~ Pensyarah Universiti Islam Lubnan dan Pensyarah Fiqh di Universiti Al-Azhar. Kata-kata beliau adalah dari hati dan akal. Masya Allah, Subhanallah. Terpegun ana baca teks yang beliau tulis, tajuk yang dikupas tadi adalah "Harmonizing Juristic Disagreement Toward The Unity Of Ummah" pada sesi 1st, pada sesi 2nd adalah "The Relationship Of Fiqh And Tasawwuf" dalam bahasa Arab. Hebat!! ~ Tahniah pada Jabatan Syariah UniSZA, Syariah Department, kerana telah menganjurkan Program2 Ilmiah dan diberkati Allah Taala, mudah-mudahan.. Alhamdulillah.

di sini ana nak sentuh sedikit mengenai satu hal, ramai yang terkilan dan sedih kerana ramai remaja-remaja terutama pelajar universiti itu sendiri (mahasiswa/i) yang kurang minat membaca dan mentalaah buku-buku ilmiah dan diniah dan kitab-kitab, juga pada program juga mendapat sambutan yang kurang dan tidak menggalakkan dari pelbagai pihak 'especially' pelajar itu sendiri. Bimbang juga akan kelemahan itu, kerana dunia hari ini bukan semakin lemah namun semakin gagah (pada yang batil) dan kita akan kuat hanya dengan Ilmu dan Islam, musuh-musuh Islam hanya akan takut pada Umat Islam pada mereka yang berilmu, apabila berilmu, kita akan lebih kuat dan meningkat kecintaan pada-Nya (Tuhan yang mengurniakan segala kelebihan dan kekurangan itu). Syaitan pun kata, "aku lebih gemar menggoda orang yang beribadah (abid) dari orang yang berilmu dan beramal. Wallahu'alam...

No comments: