..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Monday, February 1, 2010

::: JAGALAH PANDANGAN MATAMU :::


Oleh : Nor Asyikin AH ~ islamiclover

Assalamualaikum wrth wbth..
hari ini ingin saya kupas sedikit mengenai pandangan mata antara manusia sesama manusia ( muslimin dan muslimat). Alhamdulillah, Allah Taala memberi peluang kepada saya untuk mengemukakan pandangan saya yang tidak berapa bagus namun tetap juga ingin saya karangkannya disini, mungkin ada kesilapan yang boleh diperbaiki. baiklah..

بسم الله الرحمن الرحيم
dengan Nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang.

Soalan pertama: Ada apa pada mata?
ketahuilah kamu bahawa mata kita diciptakan oleh Allah kerana beberapa faedah. Sesetengannya adalah untuk akhirat dan sesetengah yang lain adalah untuk dunia. Yang akhirat adalah yang memandang langit, bulan, bintang dan selainnya supaya kita semua tahu dan terbuki tentang kekuasaan Allah SWT, dan keagungan-Nya.Subhanallah! Setengah daripadanya adalah melihat al-Qur'an dan melihat akan jalan ke masjid dan tempat menuntut ilmu.

Tanda kita bersyukur kepada nikmat yang allah berikan yang amat bermakna itu adalah dengan memelihara dari memandand tiap-tiap perkara2 haram dan hal2 yang haram. Seperti melihat perempuan lain selain dari isterinya dan mahramnya, dan juga meihat aurat lelaki, maka biasakanlah kamu memelihara mata kamu kerana Allah SWT telah berfirman, Mafhumnya;-

" bersabda olehmu, hai Rasulullah, bagi sekalian yang beriman: pejamlah mata kamu daripada barang yang tiada harus bagi kamu melihatnya nescaya memejam oleh mereka itu akan segala mata mereka itu, dan suruh olehmu akan mereka itu dengan memelihara faraj mereka itu nescaya memelihara faraj mereka itu daripada barang yang haram dikerjakan dengan dia. Dan yang demekian( memelihara) itu lebih baik bagi mereka itu, bahawasanya Allah SWT sangat mengetahui akan batin yang mengerjakan mereka akan dia semacam zahirnya. Maka membalas ia akanm mereka itu di atasnya.."
(surah An-Nur : 30)

Jelaslah, bahawa Allah SWT telah memerintahkan hamba-Nya supaya menjaga pandangan mata kita, Allah berfirman, mafhumnya." Bersabda olehmu bagi sekalian yang beriman nescaya dengan memejamkan mereka itu akan segala mata mereka," daripada barang yang tiada halal memandang kepadanya.n

Dalam surah lain pulak..Allah SWT telah berfirman, mafhumnya.." Mengetahui oleh Allah Ta'ala akan khianat segala mata, (iaitu mencuri oleh mata itu memandang kepada yang diharamkan,) Dan mengetahui (Allah) segala yang tersembunyi oleh setiap hati (manusia) (daripada bercita-cita melakukan kejahatan dan mengerjakan kebajikan).
(surah Ghafir: 19)

Nabi SAW bersabda yang bermaksud," Bahawasanya memandang kepada tempat yang elok daripada tubuh perempuan itu seperti anak panah yang beracun daripada segala anak panah iblis (pada saat segera membinasakan). Maka, barangsiapa meninggalkan ia kerana takut akan Allah Ta'ala, nescaya memperasakan oleh Allah Ta'ala akan kemanisan 'amal 'ibadat yang menyukakan ia akan ia." - hadis diceritakan oleh Al-Hakim daripada Hudzaifah R.A.

Kesimpulannya, mata hanya dibenarkan untuk memandang perkara yang dibenarkan sahaja,peliaharalah mata dengan semulia-mulianya yang merupakan anugerah Allah yang tiada taranya, jangan kotorkannya dengan memandang benda-benda yang haram, cukuplah memandang apa yang Allah Ta'ala benarkan .. sesungguhnya..Larangan dari Allah adalah yang terbaik buat kita, dan suruhan Allah juga demi kebahagiaan hidupan hamba-Nya di dunia dan akhirat..insyaAllah...

~topik berikutnya adalah mengenai TELINGA, insyaAllah..

Wassalam...

2 comments:

Musafir Ilmu Ah said...

...pandangan mata selalu menipu dan selau tersalah..dan selalunya pandangan mata adlah pandangan nafsu..

Musafir Ilmu Ah said...

..wahai mata..janganlah menangis kerana takut ditinggalkan manusia , tetapi menangislah kamu kerana takutkan Allah yang sentiasa memerhatikan kamu..