..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Tuesday, February 22, 2011

Versi kelate "sedikit nasihat" (Hari ini lebih baik dari semalam)

Assalamu’alaikum, warahmatullahi wabarakatuh!
Selawat dan Salam kita pada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam!

Hari ni segho nok nulih kut kelate. Lama doh tok balik kampong, perasae rindu tu kie menebal. Nulih blog kut bahasa & loghat sediri ni bulih jadi pengubat lah sedikit sebanyok, maklum sajolah, kalu duk kampung ni kita buleh jugak kecek & bual-bual nga oghe-oghe tua, makcik-makcik, saeng-saeng, jire tetangga, buke sene. Tapi to’ apolah sekso meta jah untuk kita tempuh hari-hari hok mendate nih, sebabnyo maghi sini (Universiti Sultan Zainal Abidin) buke mari main, mari cari ilmu. Ilmu-ilmu nih Tuhan Allah SWT suruh, buke setakat mok ayoh jah suruh tetapi Allah SWT dan Baginda RAsulullah SAW. Alangkah betapa cintanya kito pada Allah dan Rasul-Nya jika kita betul-betul ikut apa yang Allah Taala perintah dalam Al Qur’an iaitu Allah perintahkan supaya membaca ‘kama fi surah al-‘Alaq “ Iqra’” Bacalah! Dengan nama Tuhanmu, yang telah menciptakan, yang menciptakan manusia dari segumpal darah! kito di dunio ni buke untuk suko-suko, kita ada tanggungjawab dan amanah yang kita nok keno kita buat. So, demi menjalankan tugas dan amanah tu berpayoh-payohlah kamu di dunia nih, nanti di Akhirat kelak kamu bersene-lene. Tetapi ingatlah wahai penuntut ILMU, sukonyo saya mengatakan di sini sedikit mengenai ILMU & Ahli dia. Apa dia? Ilmu dengan amal meme tidak bulih dipisahkan. Itu yang nak dilontarkan (peringatan kepada diri sendiri juga). Sebabnya kita manusia nih, sering kali lupa…lupa..lupa..selepas lupa, leka, lalai, lagha..semua tu manusia supo kita buat. Setiap masa, bukan nak kata kokre lain, kata ko diri sendiri. Tetapi itulah hakikat Dia,

Sapo kita sebenar? Mari university ni wat gapo? Cari ilmu ? atau cari Cinta? Cinta sapo? Manusia atau Tuhan? Persoalan tu pun besar doh, apatah lagi persoalan lain yang kita buat terhadap apa yang Allah tegah? Mari ‘U’ jupa “pakwe” ore kelate sebut “gewe”. Aduhai… Bilakah semua ini nak berhenti sejenak Cuma. Pelajar leka, sibuk dengan urusan dunia. Sebab ana oyak gini adalah cerita dia. Kadang-kadang sering kali ana terlihat budok-budok pelajar, penuntut ilmu tidak beradab dengan ilmu, contohnya banyak, dalam kelas bukan lagi jadi majlis ilmu yang diberkati tetapi jadi majlis maksiat kepada Allah Taala. Nau’dzubillah! Majlis ilmu berkat dia sebab ia adalah majlis yang Islam tuntut dan ia dihadiri oleh para Malaikat, so, kita seboleh-bolehnya duduk dalam majlis itu dengan segala adab dan kemuliaan. Kita beruntung Allah Taala letak kita sebagai salah seorang dari penuntut Ilmu Allah, kita berpeluang untuk mati syahid di jalan-Nya sementara kita masih pada Jalan-Nya. Ada lagi, macam ana sering juga tengok,time-time maghrib oghe semua pakat gi masjid, musolla, surau atau yang sama waktu dengannya tetapi masih ramai lagi pelajar yang duk situ lagi, maksudnya..ado yang duk kecek ngan telefon, duk bual2 bawah pokok, masih berjalan2 lelaki perempuan, sedangkan azan sedang berkumandang. Lailahaillallah! Astaghfirullahal adzim. Cukuplah dosa kita yang kita Nampak jelas, tambah pulak dosa2 kering ni. Kita tidak sayang pada maso, waktu.. nak cerita pasal waktu ni panjang lebar pulak.

KENAPA dengan kita ‘actually’? ana kure pasti punca sebenar hal ini, kadang-kadang pening dan sedih mengenangkan semua ini. Sedih bakpo? Persoalan??? Sedih sebab mak ayah hantar kita ke sini (UNIVERSITI) (Allah Swt letak kita di sini) bukan kerana sia-sia, saje-saje….so, kita jangan jadikan semua itu sia-sia, saje-saje. Kita sebagai hamba Allah ambik beratlah soal “pandangan Allah” Ibadat kita, kita ingat kita siapa? Hidup tidak ada makna? Hidup nok enjoy? Bersuka-suka, ‘bergalok’ Siapa kata? Saeng-saeng kato? Kawan? “roommate” pensyarah kato? Jauh sekali.. Padahal diri sendiri (nafsu) hok kata gitu! Kita mari cari ilmu atas dasar sebab nak kan dunia, macam mano tuh?. Susah nak jelas di sini, tapi kena jugak menyedarkan insane dan memberi ingatan pada diri sendiri yang sering lupa nih. Cari ilmu atas dasar nok kejar pointer semata-mata! Alangkah RUGInya kita. Percaya dok? Rugi sangat2, padahal ISLAM ni mudah yah, lagu mano? Doh mari belajar, niatlah molek laluh, LillahiTaala. Bukan payah, x keno bayar pun, x kena denda pun, x rugi pun, tetapi kita hok untung. Setiap kali memulakan majlis ILMU tu, niat selaluh lillahiTaala, pahtu kejarlah nok kejar gak pointer tu,memang tu keje kita doh. sebab kita dituntut supaya mencari Ilmu, dan amal. Kita wat kijo biar semuanya kerana Allah Taal duluh, letak Allah Taala ddepe (di hadapan), Allah Taala tunjang segala amal. Allah! Betapa untungnya orang yang sering beniat suci kerana Allah Taala semata-mata. Benda keperluan jadi ibadat kalu niat kerana Allah Taala. Nak makan? Ibadat. Nak tidur Ibadat. Nak naik motor ibadat. Bual nga saeng ibadat. Nulih blog ni pun buleh jadi ibadat kalu niat nok suruh oghe faham dan ambik iktibar pada perkaro hok molek-molek, ambik hok mano molek dan betul sahajalah, hok tidak molek jangan ambik, buang jauh-jauh. Banyak lagilah hok bulih kita kira, tidak terkira banyaknya ibadat kita bulih wat tanpa sedar tetapi dengan niat KERANA ALLAH TAALA. Tapi tulah kita. Kalu kita meniatkan segala hidup kita dan amal kita kerana Allah! Nescaya sediktlah maksiat yang akan kita buat sehari-harian kita, sebab apo, habeh tu, cuba fikir sekejap, “terlintas di fikiran nak g dating, so, x kan lah berniat kerana Allah juga” akhirnya hasrat itu dibatalkan. Maksiat berkuranganlah! Banyak lagi benda buleh wi contoh tapi fikir2lah sendiri dan renungkan. Kita jangan memayahkan apa yang telah dipermudahkan Allah Taala. Allah Taala tahu doh kita setaro mana, so..hargailah kehidupan kita.

Akhir kata, yang mana yang baik datangnya dari Allah Taala, yang mana tidak baik datangnya dari diri sendiri tetapi hakikatnya semuanya Allah SWT, sesungguhnya Allah lah tempat kita kembali!

Wallahu’alam.

cahayarindu_89@yahoo.com
mausafir ilmu & cinta

No comments: