..:: Al-Quran:::..

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam... kerana diammu itu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

-al-'Asyiq


قُلْ سِيْرُوا فِى الَأَرْضِ فَانْظُرُوْا كَيْفَ بَدَأَ الخَلْقَ



" Tanda Kita kasih Kepada al-Qur'an Ialah Dengan Kita Membacanya, Beramal Dengannya, Memahami Tuntutan, Menjunjung Suruhan dan Meninggalkan Larangan-Nya.."

"...Sesungguhnya Allah Tidak Melihat Kepada Jasad dan Tidak Juga Kepada Rupa Paras Kamu, Tetapi Allah Taala Memandang Kepada Hati Kamu.." - Hadis Rasulullah SAW.

::..Baca dan Cintai al-Quran & Buku Demi RedhaNya Supaya Tergolong Dalam Orang-Orang Yang Berfikir..::

`::: HaDis :::


click to create your glitter text

Rasulullah SAW bersabda: " Barangsiapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memberi kemudahan baginya menuju syurga.."

~ Mutiara kata al Hikmah ~

" Allah menurunkan rahmat ilmu melalui lapar dan berpuasa. Sebaliknya kejahilan terjadi akibat perut yang sentiasa kenyang."

Tuesday, February 2, 2010

KONSEP POLITIK ISLAM


oleh: dari meja editor ( musafir cinta dan ilmu )

Assalamualaikum.

Sahabat2 sekalian.. Marilah kita sama-sama memahami konsep politik Islam yang mana is adalah elemen yang penting dalam kehidupan kita.. Ayuh sahabat ku..kita pakat2 baca.

Konsep dan politik Islam ia merujuk kepada himpunan prinsip dan peraturan, kaedah dan cara yang menjadi landasan serta garis panduan kepada para pemimipin menjalankan pemerintahan dan pentadbiran negara berdasarkan kehendak syarak. Konsep dan politik Islam juga merujuk kepada istilah siasah syar'iyyah yang telah diterima pakai sejak ulamak-ulamak terdahulu. Hal ini kerana siasah syar'iyyah turut menjurus kepada kaedah dan pendekatan pemimpin negara dalam menjalankan urusan negara.

Apabila menggunakan istilah siasah syar'iyyah, segala keputusan politik dan pentadbiran negara selari dengan kehendak syarak kerana ia merupakan landasan yang memelihara perjalanan politik agar terus berada dalam kebenarana agama. Siasah syar'iyyah juga adalah pendekatan dan metodologi pemimpin atau hakim dalam menangani kes-kes khas di mahkamah yang tidak dihuraikan oleh dalil-dalil atau nas al-Qur'an dan Hadis. Dengan mandat kuasa itulah, khalifah atau wakilnya menggunakan ijtihad untuk mencari penyelesaian terbaik, selaras dengan kehendak syarak.

Tokoh polotik Islam terkemuka Al Maududi menjelaskan konsep politik Islam adalah meletakkan Allah Ta'ala sebagai sumber kedaulatan dan bukannya manusia ( al-Maududi, 1986:19). Menurutnya, ia berbeza dengan demokrasi yang meletakkan manusia sebagai sumber kedaulatan undang-undang. Beliau turut mengkritik demokrasi kerana gagal membendung atau menyelesaikan masalah soaial, ekonomi dan politik. Slogan-slogan yang dilaungkan adalah slogan kosong dan retorik semata-mata, yang enidakkan autoriti yang dipunyai Allah, sebaliknya mengangkat manusia yang meempunyai kelemahan dan kekurangan.

Kesimpulannya, konsep politik Islam meletakkan Allah Ta'ala selaku sumber kedaulatan dan kekuasaan dan tidak ada kuasa lain yang boleh menandinginya. Siasah Islam (politik Islam) iaitu pemerintahan dan pentadbiran negara yang berlandaskan dasar Islam dan syarak.

Dipetik dari buku ISLAM DAN DEMOKRASI cabaran politik muslim kontemporari di Malaysia.
Mohd Izani MOhd Zain.

No comments: